Friday, January 30, 2009

PALESTIN...Tingkatkan TAQWA !!!

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih......

Semalam jiwa raga ana tersentak apabila kanak-kanak Palestin berusia 10 tahun mengeluarkan ungkapan mahu berjihad pertahankan bumi Palestin melalui Belutin Utama. Jika dilihat kita di Malaysia, kanak-kanak seusia 10 tahun masih leka bermain, sibuk dengan ujang dan belum disoal tentang solatnya. Memang jauh berbeza kita dengan Palestin, tak kan nak tunggu Malaysia diserang baru hendak bangun dari 'tidur'. Bangunlah mujahid dan mujahidah kita tingkatkan kesedaran ahli keluarga, sahabat,rakan taulan dan masyarakat umumnya.

Minda dan hati kecil terjentik apabila mendengar ceramah yang disampaikan oleh Tuan Guru Hj Abdul Hadi, mengatakan kita wajib meningkatkan taqwa kita kepada Allah. Tambahnya lagi, kenapa qunut nazilah kita tidak dipandang Allah. Sedangkan jika kita mengimbau kembali sirah, selepas saja qunut nazilah dilafazkan oleh nabi, bantuan Allah turun serta merta,ini menunjukkan betapa hebatnya qunut nazilah ini. Hari ini setiap masjid-masjid. padang dan surau-surau di serata dunia melaksanakan solat hajat,bacaan yasin dan sebagainya membuktikan tanda simpati kita terhadap saurada seaqidah di Palestin. Persoalannya di sini kenapa doa kita tidak mendapat perhatian Allah sama seperti zaman nabi dulu? Tepuk dada tanya iman, berapa ukuran,tingkatan,level atau aras hubungan kita dengan Allah. Allah hendak memberitahu kita betapa lemahnya pergantungan kita terhadapnya. Adakah Allah akan membiarkan Islam dipunah ranahkan ? Tidak! tidak! Allah tidak sesekali menbiarkan agamaNya dirosakan. Sedarlah Allah hendak menguji dan menduga kita, kita sebenarnya terlalu jauh sejauhnya dengan Allah yang Maha Kuasa.

Golden Myer, bekas president Israel laktullah perna menyampaikan syarahannya di Tokyo: kita tidak takut jikaumat Islam mempunyai senjata yang canggih,tetapi kita takut jika masjid-masjid penuh ketika solat subuh seperti solat jumaat. Nah! satu tamparan yang hebat dan diakui kuffar bahawa kita akan menang jika hubungan kita semua kukuh, teguh dan erat dengan yang Maha Pencipta.

Khulasohnya...ana seru diri ana yang taip ni dan sahabat sahabiah marilah sama -sama kita tingkatkan ketaqwaan dan takut kepada Allah.Apa yang kita dapat dan implikasikan serta aplikasikan dari seruan khatib ketika solat jumaat setiap minggu supaya tingkatkan ketaqwaan kita. Jangan masuk telinga kanan keluar telinga kiri ataupan sahabat-sahabat tidur ketika khatib berkhutbah...fikir-fikirkan....

Thursday, January 29, 2009

Pemalas ???

Salam al-nerangi

Lihat semut, lihat ayam, lihatlebah, lihat haiwan lain kecuali ular sawa. Lihat betapa rajinnya mereka bekerja dari terbit matahari hingga terbenam matahari. Pernah melihat ayam mati kelaparan? Pernah melihat semut mati kelaparan? Pernah melihat burung mati kelaparan? Sekiranya haiwan yang tidak ada akal, tidak kenal apa itu 'positive thinking', begitu rajin berusaha, inikan pula manusia yang serba lengkap. Kita patut malu pada haiwan sekiranya kita pemalas.

Pelik sungguh dalam keadaan dunia yang serba maju kehadapan, masih ada orang yang pemalas. Malang sungguh orang itu kerana hidupnya berundur ke belakang, semakin hari semakin susah, semakin hari semakin gagal.

Bilangan orang yang pemalas bukan sedikit. Tahap pemalas itu berperingkat-peringkat. Ada yang malas sedikit, ada yang malas sederhana dan ada yang terlebih malas. Malas juga terbahagi kepada berbagai-bagai. Malas bekerja, malas berfikir, malas belajar dan malas bertindak !

Cuba bayangkan kalau Nabi Muhammad S.A.W malas menyebarkan Islam. Islamkah kita pada hari ini. Kata nabi adalah contoh teladan, icon, idola, qudwah hasanah dan bermacam macam istilah yang ana tak tahu nak sebutnya. So buang sifat negatif ini ! Paksa diri supaya bingkas bangun dengan cergas mengerjakan apa yang ditangguhkan selama ini.

Punca-punca seseorang menjadi malas adalah:
  • Tidak mempunyai cita-cita yang kukuh.
  • Tidak ada keperluan yang mendesak.
  • Kurang bertanggungjawab pada diri dan keluarga
  • Tidak yakin dengan kebolehan diri sendiri
  • Percaya, tanpa berusaha boleh dapat makan minum, ingat kita hidup di dunia ini bukan setakat makan minum saja
'Alakullihal, kalau nak lebih lebih panduan,guideline dan motivasi kena tanya la yang ahli dalam bidangnye. Wallahu'alam...